About Me

My photo
Setiu, Terengganu, Malaysia

Monday, June 8, 2009

Kacau - Part 2

"Apa? Kau nak balik ke asrama hari ini?" terkejut ayah setelah aku beritahu hal itu semasa sarapan pagi. Aku pula terperanjat mendengar suara ayah yang kuat itu.

"Pagi ini, ayah," aku cuba bersikap tegas setelah mengumpulkan kembali semangatku yang hampir hilang tadi.

"Kalau iapun, nantilah petang sikit. Ayah boleh hantarkan. Pagi ni ayah ada hal lain. Lagipun, kau belum berkenalan dengan Abang Wan, sepupu kau ni," mak cuba berlembut.

"Alah, tak payah tunggu petang. Malam tadi pun boleh kenalkan," aku melepaskan geramku.

"Hani!" Aku tau mak dan ayah kesal dengan kata-kataku.

"Lagipun, Hani tak boleh tinggal lama di rumah ni sekarang. Semua orang sibuk, tak ada masa untuk bersama Hani,"

"Hani, ayah faham perasaan kau tu, tapi janganlah salah sangka. Kami tak berniat nak melupakan Hani, cuma sekali-sekala saja mak dan ayah ada masa lapang," ayah juga cuba melembutkan hatiku.

"Sebab tulah Hani nak balik ke asrama je. Hani tak mahu menggangu masa lapang mak dan ayah yang cuma sekali-sekala saja tu," aku bersuara lancar tanpa menghiraukan perasaan orang tuaku. Mereka pun sebenarnya tak memahami perasaan aku. Ah! Anak yang baikkah aku ini?

Kedengaran ayah dan mak mengeluh dan tunduk menatap hidangan. Aku mencuri pandang pada Abang Wan. Dia sedang merenungku. Mungkin dia tidak percaya gadis sepertiku boleh bersikap seperti itu di depan tetamu.

*************************************************************************************
Aku kembali juga ke asrama. Seperti biasa aku berehat di ruang tamu asrama. Mak dan ayah tentu masih rancak berbual dengan Abang Wan. Aku jadi cemburu padakemesraan mereka. Ah! Biarkanlah.

*************************************************************************************
Lusanya aku ke kelas seperti biasa. Aku telah lupakan peristiwa di rumah. Aku bertekad tak akan pulang ke rumah selagi Abang Wan masih ada di situ. Dia tentu lama di rumahku sementara mendapat rumah sewa yang dekat dengan tempat kerjanya.

Cuaca hari ini cerah. Hendaknya suasana tenang hari ini tidak dicemari dengan peristiwa-peristiwa yang tidak diingini.

Sudah hampir pukul lapan pagi tetapi tidak ada juga guru yang masuk ke kelas kami. Aku sudah bosan membaca buku. Aku tutup buku lalu duduk menopang dagu, cara duduk kegemaranku. oleh kerana tempat dudukku di tepi tingkap, jadi aku pun memandang keluar. Aku tersentak bila terpandang pemuda yang sedang berjalan ke arah pejabat. Abang Wan! Apa yang dia buat di sini? Cari aku? Tapi buat apa? Aku bukannya tunang dia. Aku menanti dia keluar dari bilik pengetua. Dadaku berdebar-debar. Lama juga aku menanti. Suasana kelas yang bising tidak kuhiraukan. Ah! Ketua kelas ada, dialah yang patut mengawal kelas ini.

Entah apa yang dibuat oleh Abang Wan di dalam bilik itu. Agaknya dia sudah diangkat menjadi Pengetua sekolah ini. Masuk macam tak nak keluar-keluar lagi.

Tapi akhirnya Abang Wan keluar juga bersama Cikgu Rozak, pengetua sekolahku. Debaran di dadaku makin kencang bila mendapati mereka sedang berjalan ke arah kelasku. Aku berdoa moga-moga mereka terus ke kelas sebelah. Tapi doaku tidak dikabulkan. Mereka masuk ke kelasku juga Suasana hingar-bingar telah tiada lagi.

"Assalamualaikum!" Ucap Cikgu Rozak.

"Waalaikumussalam," kami semua termasuk aku menjawab salam dari pengetua bersahut-sahutan. Geli hati aku melihat suasana yang terbalik ini. Sellalunya kami yang memberikan salam kepada guru yang masuk.

"Pelajar-pelajar semua, orang ini adalah guru baru kelas kamu, namanya Wan Rohaizan Wan Sulaiman, lulusan universiti dari luar negeri. Saya harap kamu semua akan memberikan kerjasama sepenuhnya kepadanya,"

Semua kawan-kawanku kelihatan tersenyum sedang aku terperanjat bukan main. Aku rasa seakan jantungku jatuh ke lantai simen yang sejuk itu. Nasib baik Abang Wan tak memandang ke arahku yang sedang ternganga. Semenjak tadi aku menyangka dia datang untuk menemuiku.

"Baiklah, cikgu, saya pergi dulu,"

"Terima kasih cikgu, " kami berkata serentak dengan Abang Wan, op! Cikgu Wan. Tapi suaraku tak keluar. Aku masih tidak percaya. mSelama ini kami sekelas menyangkakan Cikgu Wan Rohaizan itu, perempuan. Aku terasa hendak ketawa pula.

Tiba-tiba kau dengar rakan-rakankuketawa. Baru aku sedar semua orang telah duduk. Cikgu Wan juga sudah mula hendak ketawa. Aku terasa hendak menjerit memanggil mak dan ayah. Aku hendak balik ke rumah!

-------------------------------------------TAMAT---------------------------------------------

Cerita ini tiada kena-mengena dengan sesiapa yang telah mati, sedang mati mahupun mereka yang bakal mati.


2 comments:

  1. ok la, blh tahan jugak citer ni...

    ReplyDelete
  2. ini cerita zaman remaja ni Kak G, kalau diteruskan la minat tu, mungkin dah boleh jadik sasterawati negara!

    ReplyDelete